jueves, 3 de abril de 2014

Glossari bàsic de cinema

    EL LLENGUAJE DEL CINEMA

    Glossari bàsic:

    ARGUMENT: Història o assumpte que tracta el film a partir d'una idea esquemàtica o general. Pot ser original o bé adaptat d'una altra obra. Les quatre fases de creació d'un argument són: sinopsi, tractament, continuïtat i guió tècnic.

    ASINCRONISME: Efecte que es produeix quan no concorden el muntatge visual i el sonor.

    "ATREZZO": Conjunt d'instruments, estris i tota mena d'objectes que s'usen en decoració.

    "BACKGROUND": Fons d'un escenari o d'un decorat

    CAMEO: És una aparició breu d'una persona coneguda en una obra artística, com pel·lícules, jocs de vídeo i televisió. Aquest paper no necessita ser omplert per un actor: són normals les aparicions curtes de directors de cinema, polítics, atletes, músics o altres celebritats. Aquests papers són generalment petits, i la majoria ni parlen. El director Alfred Hitchcock va gaudir introduint-se, sovint com a personatge passiu, en escenes de les seves pel·lícules.

    CÀMERA RÀPIDA: Efecte que es produeix quan es filma a una cadència inferior a la normal (24 ips).

    CÀMERA LENTA: És quan es filma a una cadència superior a la normal.

    CAMP: Espai visual que pren la càmera des del punt de vista en què es troba i segons l'angle d'enquadrament.

    CLÍMAX: Moment del més alt interès o emoció en l'acció del film, en especial de caire dramàtic o espectacular, que es crea abans del desenllaç.

    CONTINUISTA o SCRIPT: És un dels més importants en l'elaboració d'una pel·lícula en el cinema o la televisió. També se l'anomena secretària de rodatge, perquè durant molt temps, i fins i tot ara, la funció de script era exercida gairebé exclusivament, per dones. Forma part de l'equip de direcció. La script ha de tenir una gran capacitat d'observació, perquè un error pot convertir-se en una pèrdua de diners i de temps. És considerada com el braç dret del director i del director de fotografia, però també controla el treball que es realitza en el set de rodatge de manera que tot surti tal com està previst en el guió i que tingui continuïtat en tots els aspectes.

      CORTINETA: Efecte òptic que permet substituir de manera gradual una imatge per una altra, en diferents direcciones.

      DESENLLAÇ:   Moment de l'argument que conduirà ben aviat al final de la història que es vol narrar; posa en ordre les distintes peces que han intervingut fins aleshores i prepara, doncs, el final

      DIRECTOR de cinema o realitzador: És l'encarregat de supervisar i conduir l'execució de les pel·lícules.

      ENCADENAT: Pas d'un pla a un altre per mitjà d'una sèrie de fotogrames intermitjos en què les imatges se superposen

      ENQUADRAMENT: L'objectiu capta aquell espai de la realitat que es vol prendre i que posteriorment es projectarà

      ESCENA: Seguit de plans que formen part d'una mateixa acció o també ambient dins d'un espai i d'un temps concrets.

      "FLASH-BACK": Salt enrera en el temps.
      FORA DE CAMP: Acció o diàleg que té lloc fora del camp visual de la càmera

      "RACCORD": Enllaçament o continuïtat d'un pla a un altre sense que es produeixi cap salt. N'hi ha per moviment, color, llum, contingut, so..., i fins i tot per combinació d'alguns d'aquests aspectes.

      SEQÜÈNCIA: Seguit d'escenes que formen part d'una mateixa unitat narrativa.

      TALL: Pas o unió d'un pla amb un altre, mitjançant l'enllaç o empalmament directe sense que hi hagi cap altre pla intermig.
      "TRAVELLING": Moviment mecànic de translació de la càmera en l'espai quan aquesta es desplaça damunt d'un mòbil o bé sobre l'espatlla de l'operador.

      Aquí teniu un vídeo que us servirà per entendre l'error de raccord, a més és un bon exercici de percepció visual:



    No hay comentarios:

    Publicar un comentario